Blue Monday bestaat niet…
Hoewel de hemel vandaag de hele dag blauw was, is de ‘blues-achtige-stemming’ er volledig omheen verzonnen… In 2005 bedacht door een Engels reclamebureau die opdracht kreeg een advertentiecampagne te maken voor een reisbureau. De derde maandag van januari, koud en vaak deprimerend weer, veel mensen zijn ziek, de goede voornemens bleken niet vol te houden en de vakantie is nog veel te ver weg. Dan alvast je warme zomervakantie boeken maakt dat je je weer een beetje beter voelt… Vervolgens is er gezocht naar een wetenschapper die met een schimmig onderzoek de blue monday wist te staven… En dat is gelukt. En hoe… elk jaar wordt het concept breder uitgedragen.
Knap hè… Ik heb het onderzocht, maar de afgelopen drie jaar was het op blue monday allesbehalve een deprimerende dag… blauwe hemel en een mooie koude winterdag en altijd een goed onderwerp voor gesprek (goede gesprekken werken uitstekend op het humeur)… Is het onderwerp niet de blue monday dan is het wel de vraag: komt er een Elfstedentocht of niet… Ik kan dan ook echt helemaal niets deprimerends ontdekken aan deze dag!
Ik zou de derde maandag van januari dan ook graag om willen dopen in ‘SnertDag’. Niets past er beter bij zo’n mooie blauwe winterse dag en vrolijke mensen om je heen dan een heerlijk bord dampende groene erwtensoep met een goede grote warme rookworst…
En of ik daarin gesponsord word door Unox… dat is mijn geheim!