En Els, weet je nog tweede klas?
Je zei dat ik zo lelijk was
Een vlooienkind dat beter maar dood kon zijn …
songtekst Poema’s – groot en belangrijk
Nieuwsberichten over pesten maken veel emoties los – verdriet, boosheid (soms woede), verontwaardiging en ontkenning (onze school is pestvrij, mijn kind pest niet) – en oude wonden gaan weer open.
Bijna 10% van alle leerlingen in groep 5 t/m 8 wordt structureel gepest*. In een klas van 30 kinderen zijn dat er drie teveel. (Bron: school en innovatie groep). Daarbij heeft een pester een grotere kans om in de criminaliteit te komen* (Bron: M5).
– Verwerking begint met erkenning van je eigen verhaal –
Het effect van pesten is groot. Vaak jaren later ondervindt de gepeste nog de gevolgen van het pesten. Dit uit zich meestal in de sociaal-emotionele ontwikkeling. (Ex-) gepeste is bijvoorbeeld extreem verlegen of wantrouwend jegens nieuwe mensen. Dit heeft direct effect op latere werkprestaties. De gepeste werpt blokkades op waardoor de kwaliteiten van de persoon niet goed uit de verf komen. Met alle gevolgen van dien.
Kamp je nog dagelijks met de effecten van het vroeger ‘gepest zijn’ of was je vroeger ‘pester’ en ondervind je daar nog problemen van. Soms lucht het op om alleen al je verhaal kwijt te kunnen. Mail me: pesten@elscoach.nl
NB In mijn coachpraktijk ontvang ik regelmatig cliënten die in hun schooltijd gepest zijn en nog steeds met veel verdriet op deze periode terugkijken. Nog dagelijks worden ze geconfronteerd met het beeld dat destijds in hun hoofd geprogrammeerd is. Ze voelen zich nog steeds regelmatig dik, lelijk, dom, vervelend, buitengesloten, genegeerd etc. en vinden het nog steeds lastig om grenzen aan te geven. Ze houden liever hun mond in vergaderingen op het werk, (terwijl ze vaak wel bomvol goede ideeën zitten), houden zich in, maken zichzelf kleiner, zouden weleens iemand goed de waarheid willen vertellen, maar doen het toch maar niet… want wat zij zeggen is toch niets waard. In een intensief coachtraject klim ik samen met mijn cliënten over de obstakels heen en laat ze zien, voelen, ervaren wat er achter de obstakels ligt…. Vrijheid, adem, ruimte, rust, talenten, bezieling en je stem/roeping die het recht heeft om gezien en gehoord te worden. Meer weten, neem dan gerust eens contact met me op. Wie weet kan ik iets voor je betekenen.
– Een ieder draagt bij aan andermans ontplooiing of vernietiging (Ronald Laing) –
Meer lezen over pesten… klik hier: https://elscoach.nl/tag/pesten/ voor een overzicht van mijn ‘pestblogs’…